Kieltämättä viikolla tuli mieleen, että jos olisi ollut paremmin aikaa (ja budjetti isompi), ehkä olisi pitänyt kuitenkin alkaa ensin rakentamaan hybridilämmitysratkaisua, niin olisi sitten aina joku vaihtoehtoinen lämmönlähde olemassa (nyt esimerkiksi sähkövastus varaajassa voisi antaa lämpöä sillä aikaa kun öljykattilaa puretaan, jolloin lämmitykseen tulisi vain lyhyt katko kytkennän aikaan). Tämä luonnollisestikin tarkoittaisi melkoista määrää lisää myös putkia ja venttiilejä, jotta kaikki toimisi. Kuitenkin osatehoisista paloista koostuva monimutkainen ratkaisu väistämättä olisi kalliimpi hankkia, mahdollisesti myös kalliimpi käyttää tai ainakin ylläpitää, ja varaaja kuitenkin hukkaa omalta (nykyään ehkä kyllä aika pieneltä) osaltaan energiaa. Lisäksi, nyt on olen verkossa opiskellut mm. elinkaarianalyysia, en voi olla laskematta ainakin ajatuksen tasolla mukaan sitä ekologista painolastia, jota jokikinen pönttö ja laite mukanaan kantaa. Sama juttu siis kuin kiinalaisvalmisteisten aurinkopaneelien kanssa, ekologinen energiantuotantolaite, joka on valmistettu käyttäen massiivinen määrä fossiilista polttoainetta - ekologinen takaisinmaksuaika venyy ja venyy...
Suurin epämukavuus asumisen osalta tähän asti on kuitenkin ollut käyttöveden säätöventtiili, joka tuppaa jumittumaan tietylle alueelle, ja kun siirryttiin öljystä sähkövastukselle, kattilan lämpö jäi alkuun normaalia alemmas, ja jumittava venttiili ei sitten kyennyt tähän mukautumaan, ja suihkussa käynnistä tuli, krhm, hyvin virkistävä kokemus. Venttiiliä ei tässä vaiheessa enää korjaamaan viitsisi käydä, onneksi jumitus laukesi kun nosti kattilan lämmön 80 asteen korville missä se normaalistikin on.
Mutta sitä ei vaan kertakaikkiaan voi ymmärtää, miten kelvottomasti lukuisa joukko kuluttaja-asiakkaille rakennus- ja LVIS-palveluja tarjoavista urakoitsijoista maksavia asiakkaitaan kohtelee. Mietin jo että pitäisi perustaa trendikkäästi verkkopalvelu jossa ihmiset voisivat jakaa kokemuksiaan ja pisteyttää toimijoita - sieltä olisi sitten kätevä katsoa arvostelut ennen kuin alkaa laittaa nimiä paperiin. Ikävä kyllä tällaisen palvelun ylläpitäminen tarkoittaisi myös jonkunsorttista (moraalista, jos ei muuten) vastuuta sisällöstä, koska väistämättä siellä esiintyisi myös tahallista mustamaalausta ja väärinkäsityksistä alkunsa saanutta asioiden suurentelua. Yksi vaihtoehto olisi tietysti sallia vain hyvien toimijoiden kehuminen, ongelmatonta sekään varmasti ei olisi (ainahan voi salanimellä kehua itseään yms), mutta ainakin tunnelma olisi positiivisempi. Perimmäinen ongelma kuitenkin lienee se, että hyvillä toimijoilla on tilauskirjat täynnä eikä pieni yritys kertakaikkiaan pysty palvelemaan kuin tietyn kokoista joukkoa asiakkaita, ja jos ei yrittäjällä kantti pidä myydä ei-oota, hyvästä toimijasta helposti tulee huonosti tavoitettavissa oleva, aikatauluista lipsuva ja lupauksia pettävä huono toimija - vaikka työn laatu olisikin priimaa. Tavallaan siis ainut ratkaisu olisi näiden pienten yrittäjien ryhtiliike lupausten antamisessa ja keskinäinen verkostoituminen niin, että ohjaisivat mahdollisia asiakkaita "hyviksi jätkiksi" tietämilleen kollegoille. Tässä vaiheessa nimittäin en kuitenkaan halua ajatella että sittenkin tuli valittua väärät/huonot tekijät (varsinkin kun molempiin päädyin jonkunlaisen suosituksen perusteella), vaan että tilauksia otetaan kalenteri täyteen ja kun yksi kohde ottaakin odotettua enemmän aikaa, pelivara on olematon. Valittu LVI-firma tosin ei ole ihan näin pieni, ja sitä että projektista vastaava kirjaa sopimukseen kirjatun aikataulun kalenteriinsa viikolla pieleen ei kerro muusta kuin huolimattomuudesta, ja se, että näitä virheitä (kuten sitäkään, että aikataulun venymisestä kerrotaan vasta viime tipassa) ei tietenkään edes pahoitella kertoo jotain vinoutuneesta palveluasenteesta.
Toivon mukaan viikon päästä kaikki on jotakuinkin jo ohi. Onnistuneesti. Toivottavasti...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.