Kävi sitten kesällä niin, että ruohonleikkuri alkoi kesken ajon yskiä ja sammui, eikä suostunut enää starttaamaan. Tällaiselle nörtille, joka ei ole koskaan perehtynyt polttomoottorikäyttöisten laitteiden sielunelämään tuollainen on ihan kunnon haaste - mitä ihmettä sille oikein voi tehdä? Kyllähän polttomoottorin toimintaperiaate noin niinkuin suunnilleen on tiedossa, mutta kun ei ole rassannut nuorena mopoja eikä vanhempana autojakaan, pitää kysyä googlelta. Joskus vuosikymmen sitten tilanne olisi ollut toinen, mutta liekö nykyään montaakaan asiaa johon ei löytyisi jonkun sortin korjausvideota - pelkkä kirjallinen selvitys kaasuttimen eri osien toiminnasta ei hirveästi nimittäin auta jos ei edes tiedä mikä mikin on...
Koska moottori narusta nykimisen jälkeenkin aina vain sammui samoin tein, savuttamatta sen ihmeemmin tai pitämättä omituista ääntä, ihan kuten bensan loppuessa, ensimmäinen diagnoosi oli että se ei saa bensaa. Koska se oli helpoin lähtökohta ongelman selvittämiseen, aloitin bensatankin putsaamisella. Tankissa oli melkoinen määrä roskaa pohjalla, ties miten monen vuoden saatossa kertynyt, ja kondensoitunutta vettäkin siellä voisi olla (vaan eipä tullut kurkattua lampun kanssa tankin pohjalle olisiko siellä näkynyt vesihelmiä). Sinänsä ilman asianmukaisia välineitä tankin tyhjennys oli melkoista sähläystä, ennen kuin selvisi että kyseisen leikkurin tankin saa erittäin näppärästi irti koneen kyljestä avaamalla kaksi pulttia... Puhdistin siis tankin ja imuputken päässä olevan sihdin, sekä kaasuttimen alta poterot joiden kautta bensa siirtyy kaasuttimeen ja kaasuttimen sisäpuolen, laitoin osat takaisin paikalleen, tankkiin bensaa ja yritin käynnistää.
Ei toiminut.
Tähän mennessä olin jo sen verran viisaampi, että ymmärsin että kaasuttimessa on joku kalvo, joka on oleellinen laitoksen toiminnalle, mutta että mikä kalvo ja miten siitä voi tietää onko siinä joku vika... Vaan kuten sanottu, mistäpä ei löytyisi nykyään ohjevideota. Täsmälleen samanlaisen ruohonleikkurin moottorin kaasuttimen tiivisteen ja kalvon vaihdon opastava video osoittautui loistavaksi opettajaksi. Samalla selvisi nimikin kaikille osille näppärästi... Purin siis jälleen tankin irralleen, irrotin kaasuttimen ja sen alta kalvon ja tiivisteen ja puhdistin kalvon koska ilman vara-osaa muutakaan en oikein voinut. Puhdistin varmuuden vuoksi myöskin sytytystulpan. Ja jälleen kaikki osat takaisin paikalleen ja bensat takaisin tankkiin, ja toiveikkaana kokeilemaan.
Ei toiminut.
Huolimatta siitä että olin juuri oppinut purkamaan ja kokoamaan jälleen uuden laitteen (ja se alkoi harjoituksen myötä käydä varsin näppärästi jo), olin jokseenkin turhautunut. Vara-osia saa kyllä tilattua netistä, mutta ruoho kasvaa pihassa, ja kun viikolla ei ole aikaa askarrella ylimääräisiä, leikkurin kuntoon saaminen olisi siirtynyt viikolla eteenpäin. Vaan onneksi kävi niin, että löytyi lauantaina auki oleva pienkoneliike inhimillisen matkan päästä (vain puoli tuntia polkupyörällä, siis ihan lähellä). Alle kympin vaihto-osat mukaan ja takaisin pajalle!
Ja katso, kävi niin, että kolmas yritys oli hyvä ja kone pärähti käyntiin.
Mitä tästä opimme (paitsi purkamaan tietynmallisen Briggs&Stratton -moottorin kaasuttimen)? Varsinkin jos olet "kädetön" koneiden suhteen ja hankit puutarhakoneen, hanki sellainen joka perustuu johonkin hyvin yleiseen moottoriin, koska sitten kun kone hyytyy, ja tarvitsisit sitä, ei ihan välttämättä tarvitse kuitenkaan alkaa soitella korjaamoihin (joista ihan kaikki eivät suinkaan nouda konettasi, autottomat hipit huomio), vaan käyttämällä jonkun tunnin asian opiskeluun saatat jopa ihan itse saada koneesi takaisin toimintakuntoon. Tässä tapauksessa vaihtoehtona olisi ollut korjaamo, joka vakiohintaan korjaa vian kuin vian ja samalla tekee perushuollon, ja itse tehden säästö oli puolensataa euroa (aikaa toki hukkui vähintään satasen edestä, mutta itsensä kehittäminenhän kuulema kannattaa aina). Dokumentoin tämän ihan siltä varalta että se pelastaa joskus jonkun kohtalotoverin kesälauantain.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.